Як житомирська освіта працювала під час карантину і як працюватиме в наступному навчальному році

2020-06-26, 10:19
  +26     0

Коронавірусна інфекція і спричинений нею карантин внесли корективи у всі сфери життєдіяльності українців. Не стала винятком і сфера освіти.
У дитячих садочках змінилися правила відвідування, а школярі, хоч і радіють канікулам, не розуміють, що їх чекає восени. Переймаються тим, як буде організований навчальний процес,  і батьки.
Чому в дитсадки не можна брати свої іграшки? Чи почнеться навчальний рік 1 вересня?  На ці та інші розповсюджені «карантинні» запитання відповів директор департаменту освіти Житомирської міської ради Валентин Арендарчук.
 
Житомир – одне з найперших міст України, де в період адаптивного карантину запрацювали дитячі садочки. Як була організована робота в перші дні?

В форс-мажорних умовах, долаючи серйозні складнощі, ми запрацювали 27 травня і дійсно були одними з перших.
У перший день відвідали садочки 1026 дітей, хоча батьками було зроблено заявок на кількість 5600. Станом на останній тиждень червня більше 3-х тисяч дошкільнят з 12,5 тисяч від загальної кількості відвідують заклади дошкільної освіти.

Всі, хто був зареєстрований до початку карантину, за бажанням можуть відвідувати дошкільний заклад. Єдине, що ми просимо у батьків, це завчасно попереджати вихователів про свої наміри відвідувати садок для своєчасної  організації харчування.
Наші заклади швидко, оперативно організували постачання продуктів у ДНЗ, тому створені умови для якісного харчування дітей, а це було зробити непросто.
Другий важливий момент – санітарія. Однією з важливих умов відкриття закладів було забезпечення у повній мірі санітарно-протиепідемічних заходів. Оперативно міською радою було виділено 1,3 млн. грн. на придбання  антисептиків, паперових рушників, рідкого мила, деззасобів. За пропозицією депутатів були встановлені спеціальні контейнери для дезінфекції взуття,  відповідно до вимог адаптивного карантину в групах дозволяється перебування не більше 10 дітей. До карантину усі житомирські дитячі садочки були перевантажені. Особливо це стосується районів Богунії, Малікова, Крошні. Просимо батьків із розумінням ставитися до даної ситуації, поки триває карантин.

Міський голова Сергій Сухомлин анонсував відкриття нового дитячого садочка на Богунії. Чи вирішить це проблему?

Однозначно полегшить ситуацію.

У цьому році роботи по садочку №32 ведуться дуже активно. Розпочинали його реконструкцію ще у 2015 році. За цей час були замінені комунікації, збудована спортивна зала, приміщення харчоблоку та змонтована котельня.
Минулого тижня місто отримало близько 13 мільйонів гривень субвенції, ще 7 мільйонів виділено місцевим бюджетом на умовах співфінансування з державою. Ці гроші йдуть на завершення будівельних робіт, частково на придбання меблів та засобів навчання. Ми сподіваємося, що облаштування садочка до кінця року буде закінчено.

Такого дошкільного закладу у Житомирі ще не було. Декілька років тому було прийнято рішення, що він буде пристосований для дітей з особливими освітніми потребами. Тому будуть створені усі умови для вихованців, включаючи ліфт.

У дітей з особливими освітніми потребами буде асистент, який супроводжуватиме дитину протягом навчального дня та допомагати їй соціалізуватися в колективі.
ДНЗ №32, м. Житомир, вул. Євгена Коновальця, 10 (раніше, вул. Якубовського)

Чи приймають зараз в дитячі садочки нових дітей?
В умовах адаптивного карантину прийом нових дітей до закладів дошкільної освіти тимчасово не проводиться. Після завершення карантину та відновлення проведення медичного огляду, діти, які зареєстровані в електронній черзі, будуть зараховані в садочки. Зараз нереально забезпечити соціальну дистанцію серед дітей та мінімізувати контакти, а новоприбулі діти потребують більшої уваги, догляду, комунікації.

Тому ще раз звертаю увагу батьків на те, що в умовах адаптивного карантину прийом нових дітей тимчасово призупинено.

Які зміни приніс з собою карантин в роботу дитячих садків?

По-перше, перед тим, як вести дитину у садок, батьки мають її оглянути, виміряти температуру, щоб розуміти, що дитина здорова.
По-друге, ми просимо батьків чітко дотримуватися графіка, приводити дітей з 7:30 до 8:30 і забирати з 17:00 до 18:30.

Дітей зранку на вулиці приймає вихователь, робить температурний скринінг, так само на вулиці у визначений час він зустрічає батьків.
Є окремі батьки, яким такий новий порядок не сподобався. Були поодинокі випадки, коли батьки сперечалися з вихователями, бо не мали змоги зайти роздягнути дитину чи оглянути її особисті речі, не розуміючи, що дитина в садочку повинна вміти себе обслуговувати самостійно. Однак більшість батьків дошкільнят міста із розумінням поставилася до нового порядку прийому дітей.

Насправді ми думаємо над тим, щоб таку «режимність» зберегти, оскільки вона спрямована, в першу чергу, на збереження здоров'я дітей. Сподіваємось, батьки зрозуміють і будуть нам допомагати в цьому.

Чи можуть діти брати з собою у садочок свої іграшки?

Зараз використання будь-яких сторонніх предметів заборонено, у тому числі дитячих іграшок. У закладах наявне у достатній кількості ігрове обладнання, що використовується в групових приміщеннях та на ігрових майданчиках. Все ігрове обладнання без винятку дезінфікується, тому з початком карантину були вилучені з ігрових зон іграшки, які не підлягали дезінфекції, зокрема, і м'які, килими та інші предмети, що можуть створити небезпеку.

В умовах карантину працівники закладу щоденно після завершення роботи з дітьми проводять поточну дезінфекцію приміщень закладу, ігрового середовища, меблів, обладнання. Щоденна дезінфекція - це додаткове навантаження, яке з'явилося в процесі адаптивного карантину.
Затяжний карантин став справжнім випробуванням для вчителів усього світу. Як житомирським освітянам вдалося адаптуватися?

Це були екстремальні умови для всіх. У нас були карантини на тиждень-два. Іноді він був продовженням канікул. Вчителі ніколи на цей час не задавали багато завдань, бо розуміли, що це не надовго.

Коли у березні ми зрозуміли, що повернутися до традиційних форм навчання не буде можливості, то зробили все можливе для переходу на нові форми навчання і комунікації з учасниками освітнього процесу. Щось вдалося відразу, а щось потребувало більше часу для доопрацювання, шліфування та удосконалення, працювали, як то кажуть, «з колес». Ми не стали чекати освітнього контенту від Міністерства освіти і науки, ми стали створювати свій.

Спільними зусиллями вчителів міста, керівників закладів, департаменту освіти, Інституту післядипломної педагогічної освіти вдалося опанувати нові форми навчання та спілкування, запровадити дистанційну освіту, завершити непростий навчальний рік.
 Було складно всім учасникам освітнього процесу – і дітям, і вчителям, і батькам.

Складність виявилася у відсутності звичного безпосереднього спілкування між учнем та вчителем. Діти отримували знання через засоби дистанційного зв'язку у вигляді завдань, тестів, конспектів та ін. Пізніше з'явилися онлайн-уроки.

Вчителі змушені були швидко адаптуватися в нових умовах, шукати нові шляхи та форми навчання. Щоб створити новий продукт, необхідно було витратити не один час, і не один день. Ситуація, що склалася, вимагала від вчителів невідкладного реагування, прийняття рішення та нових комунікацій. Значну допомогу у процесі реалізації процесу навчання в нових умовах надав Інститут післядипломної педагогічної освіти, спеціалісти якого записали понад 100 різнопрофільних відео-уроків. Транслювалися уроки через YouTube. І це ще було до того, як такі уроки запустило Міністерство освіти та науки України по телебаченню. Цей формат спрацював. Вчителі міста не рахувалися з власним часом, відриваючи його від своїх родин, дітей.

І це все в умовах стресу, в таких умовах, в яких ніхто ще не був раніше. Це займало дуже багато часу. Але ми гідно пройшли це випробування.
Зворотній зв’язок пішов через місяць, коли вчителі активно розпочали використовувати освітні платформи, наприклад, Google Classroom, LerningApps.org, Zoom, "Єдина школа", Human, Hungouts, G Suite for Education, Google Meet, Padlet, Сервіс Quizlet, онлайн-тести «На Урок», Stepic.org, Movavi video (для запису відеопояснень), Edmodo.

Користуючись нагодою, хочу висловити слова щирої вдячності всім вчителям Житомирської міської ОТГ за сумлінне виконання обов'язків Вчителя і за силу духу, яка не дала опустити руки у викликах сьогодення, а також батьківській громадськості за витримку, терпіння та розуміння.

Чи пристосовувалися до дистанційного навчання вчителі у віці? Усі опанували сучасні технології?

Вони поділилися на дві групи: ті, хто хотів вчитися, і ті, хто говорили, що не подужають. Для них це було справжнім випробуванням. Ми проводили методичні онлайн-навчання, залучали фахівців Інституту післядипломної педагогічної освіти, щоб вони більше приділяли увагу даній категорії педагогів. Інакше кажучи, проблеми спочатку були в усіх. Але зараз можу сказати, що відсоток тих, хто не впорався, дуже малий.

Для технічного забезпечення дистанційного навчання сьогодні комп’ютер є, напевно, у кожної родини вдома. Разом з тим, вчителі мали можливість використовувати шкільну комп’ютерну техніку.
 
Під час дистанційного навчання в учнівства виникає можливість списування, а у вчителів постає проблема справедливого оцінювання. Як з цими боролися житомирські вчителі?

Я не бачу ніякого сенсу боротися із списуванням або допомогою батьків у виконанні домашніх завдань. Якщо в учня відсутня мотивація до навчання, то позитивного результату не буде ні при навчанні у класі, ні під час дистанційного навчання. Учні та їх батьки повинні зрозуміти, що тим самим вони обкрадають себе під час процесу розвитку когнітивного інтелекту. Дистанційне навчання стало невід’ємною частиною освітнього процесу.
Завідувачка ЖДНЗ №6 Тетяна Казмерчук та заступниця директора департаменту освіти Світлана Ковтуненко під час підготовки до відновлення роботи дошкільних навчальних закладів в умовах дії обмежувальних заходів

Діти все одно радіють. Чим більше канікул чи карантинів, тим краще, аби до школи не ходити.

На мою думку, у найбільш виграшній ситуації опинилися старшокласники. Не тому, що державну підсумкову атестацію скасували. А тому, що весь свій вільний час вони присвятили підготовці до зовнішнього незалежного оцінювання, з’явилася можливість зосередитися на підготовці до тестувань з тих предметів, що для них стануть вступними іспитами до вищих навчальних закладів.

Гірша ситуація з першокласникам. Щоб дитина навчилася «навчатися», слухати, щоб сформувалося розуміння, що таке школа, урок, потрібен час. А «першачки» тільки прийшли в школу, провчилися півроку, повністю не усвідомили, що таке школа, – і почався карантин. Вони, на жаль, втратили можливість щоденного спілкування з однолітками, можливість виховуватися в колективі.

Чи встигли батьки в умовах карантину подати усі документи на вступ до першого класу?

Зараз заявку можна подати в електронному варіанті. Але є проблема, як і з садочками – це непрацюючі поліклініки. Діти не можуть пройти медогляд, батьки не мають можливості взяти довідки відповідної форми. Термін адаптивного карантину подовжено, тому і набір у перший клас подовжено.

Як через карантин пройшли батьки?

По-різному, деякі розгубилися, деякі нервували, поступово ситуація стабілізувалася і процес було налагоджено.

Чи продовжується втілення проєкту «Електронний журнал»?

У пілотному проєкті взяли участь 9 закладів. У травні розробник надав можливість у системі «Єдина школа» вчителям розміщувати онлайн-уроки, а дітям їх переглядати; завантажувати будь-які матеріали без обмежень, як-то: таблиці, презентації, ролики, фрагменти фільмів тощо; проводити вебінари, системне консультування. Треба зазначити, що наші педагоги не зупинилися, робота продовжилась в умовах карантину, але, на жаль, карантин вніс свої корективи, бо у лютому ми розглядали питання закупівлі планшетів під цей проєкт для інших шкіл. Поки що це питання стоїть на паузі. Його реалізацію буде продовжено після завершення карантину.

Як ви прокоментуєте ситуацію із бажанням батьків з інших територіальних громад навчати своїх дітей у садочках та школах?

У 2019-2020 навчальному році у заклади освіти м. Житомира було зараховано до 1 класу 52 дитини Оліївської ОТГ та 1 дитину до 10 класу. За вказану кількість дітей до міського бюджету Оліівською ОТГ було перераховано відповідні кошти.
За умови бажання батьків інших громад отримувати освітні послуги у закладах освіти Житомирської міської ОТГ місто готове планувати додаткові класи за рахунок коштів відповідної громади.

Що зміниться у фінансуванні освіти з бюджету, враховуючи усі виклики, які виникають з новими захворюваннями?

Ми плануємо  в кошторисах закладів освіти на 2021 рік кошти на закупівлю антисептиків, паперових рушників, рідкого мила, сенсорних дозаторів, килимків. За попередніми розрахунками, це будуть значні кошти, але безпека учасників освітнього процесу – пріоритет.

Взагалі, ми нещодавно підрахували, що за останніх 5 років на капітальні ремонти покрівель, басейнів, харчоблоків, пралень, спортивних залів та  майданчиків, санвузлів, інженерних мереж, на утеплення будівель, обладнання медіатек  закладів освіти було витрачено близько 200 мільйонів гривень. Сума значна, це дало можливість підняти освіту на новий якісний рівень.

При формуванні бюджету на 2021 рік основні видатки будуть спрямовані на створення та підтримку безпечних умов перебування вихованців та учнів у закладах освіти та  Нову українську школу.


Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Коментарів 0